28 دی 1398

درمان گزیدگی حشرات

دسته بندی: بیماری های واگیردار و عفونی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1894
درمان گزیدگی حشرات

با اثر گزیدگی حشرات و بیماریهایی که منتقل میکنند، آشنا شوید

کنه

بسیاری از جانورانی مانند زنبور، عنکبوت، چیگر و شپش وقتی ما را میگزند، به خاطر ناراحتی که ایجاد میکنند واکنش ما را بر می انگیزند تا آنها را از خود دور کنیم اما معدودی از آنها مانند کنه خیلی بی سر و صدا ما را نیش میزنند. اگر از تفریح در فضاهای باز لذت میبرید مراقبت کنه ها باشید. ممکن است هنگامی که روی چمن دراز میکشید یا به گیاهان دست میزنید، کنه ها به شما بچسبند. کنه همیشه بیماری منتقل نمیکند و اغلب گزیدگی آن جدی نیست اما گاهی ممکن است بیماریهایی مانند بیماری لایم و تب لکه دار کوه راکی را منتقل کنند.

اثر گزیدگی کنه

همین که کنه به پوست شما چسبید، اغلب به نواحی گرم و مرطوب بدن مانند زیر بغل و ناحیه تناسلی میرود و از خون شما تغذیه میکند و هر بیماری را که ناقل آن باشد، به شما منتقل میکند. همچنین نیش کنه میتواند واکنش آلرژیک به دنبال داشته باشد. اگر متوجه کنه در پوست خود شدید باید آن را به درستی از خود جدا کنید. برای جلوگیری از گزش کنه هنگامی که به بوته زار یا نواحی جنگلی سفر میکنید، دستها، پاها و سر خود را بپوشانید. همچنین در پوست یا لباس خود از دافع کنه حاوی دی ای ای تی (DEET) و یا محصولات حاوی پرمترین (permethrin ) در لباس خود استفاده کنید. پس از این که مدتی را در نواحی جنگلی یا بوته زار سپری کردید، بدن خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید کنه به پوستتان نچسبیده است.

بیماری لایم

در امریکا کنه پا سیاه و کنه گوزن باکتریهای عامل بیماری لایم را منتقل میکنند. کنه آلوده معمولا بیماری را زمانی منتقل میکند که حداقل 36 ساعت از چسبیدن آن به پوست گذشته باشد. اولین علامت عفونت لایم اغلب تحریکات پوستی حلقوی است. علاوم اولیه ممکن است شامل تب، سردرد و خستگی نیز باشد. بیماری لایم اگر درمان نشود ممکن است به بخشهای دیگر بدن از جمله عضلات، مفاصل، قلب و دستگاه عصبی گسترش یابد. بیشتر موارد بیماری لایم را میتوان با موفقیت با آنتی بیوتیکها درمان کرد.

عنکبوت سمی بیوه سیاه یا دلمک

چوب و خاشاک محل پنهان شدن این عنکبوت سمی است. دلمک یا بیوه سیاه پاهای بلند و بدن سیاه دارد و یک علامت شبیه ساعت شنی به رنگ قرمز یا زرد در شکم او دیده میشود. این عنکبوتها تقریبا 8 میلی متر پهنا دارند و طول پاهای بلندشان به 37 میلی متر میرسد.

اثر گزیدگی عنکبوت بیوه سیاه

گزش عنکبوت بیوه سیاه ممکن است باعث درد تیر کشنده در ناحیه گزش شود و یا ممکن است هیچ دردی ایجاد نکند. برای پیدا کردن محل گزش به دنبال یک یا دو نقطه قرمز رنگ باشید. محل گزش سرخ شده و در هنگام لمس درد میگیرد و یک توده در محل گزش تشکیل میشود. کرامپ شدید عضلات، تهوع، استفراغ، تشنج و افزایش فشار خون اندکی پس از گزش اتفاق می افتد. به محض این که متوجه گزش عنکبوت بیوه سیاه شدید فورا با اورژانس تماس بگیرید. پادزهر سم این عنکبوت وجود دارد. در صورت امکان برای شناسایی عنکبوت را نیز همراه با خود به بیمارستان ببرید.

عنکبوت منزوی قهوه ای

این عنکبوت در ایالتهای جنوبی و مرکزی امریکا در زیر شیروانی ها و کمد و گنجه پنهان میشود. رنگ این عنکبوت از زرد قهوه ای تا قهوه ای سوخته متفاوت است و پاهای آن رنگ تیره تری دارند. این عنکبوت سمی است و نیش آن گاهی اوقات زخمها و عفونت جدی ایجاد میکند. با این حال ممکن است ابتدا حتی متوجه گزیدگی آن نشوید.

اثر گزیدگی عنکبوت منزوی قهوه ای

هنگامی که عنکبوت منزوی قهوه ای نیش میزند، اغلب دردی ایجاد نمیشود. پس از مدتی پوست قرمز شده و تاولهای سفید میزند و دردناک میشود. گاهی اوقات ممکن است زخم ایجاد شود. این گزش در موارد بسیار نادر ممکن است مرگبار باشد. در صورتی که عنکبوتی شما را نیش زد به دنبال مراقبتهای پزشکی بروید. اگر میتوانید عنکبوت را نیز برای شناسایی همراه خود ببرید.

شپش سر

شپش سر در موها پنهان میشود. شپش به ناحیه بالای گردن و پشت گوش علاقه ویژه ای دارد. اگر شپش دارید احتمالا به واسطه استفاده از کلاه یا شانه مشترک یا لوازم شخصی دیگر با فردی که شپش داشته است، به آن آلوده شده اید. شپش خارش ایجاد میکند اما خاراندن ممکن است منجر به عفونت شود. در موارد شدید آلودگی، مو ریزش میکند.

درمان شپش سر

برای نابود کردن شپش و تخمهای آنها (رشک)، از لوسیون، کرم یا شامپوهای بدون نسخه یا تجویزی ضد شپش استفاده کنید. لباسها، ملحفه ها و شانه تان را در آب داغ بشویید و ترجیحا با هوای داغ خشک کنید تا از گسترش شپش جلوگیری کنید. همه اعضای خانواده باید از نظر وجود شپش بررسی شوند و هر کسی که شپش دارد تحت درمان قرار بگیرد.

کک

ککها حشراتی کوچک و بدون بال هستند که از خون میزبان تغذیه میکنند. کک تنها حیوانات را نمیگزد بلکه از خون انسان نیز تغذیه میکند.

اثر گزیدگی کک

برخی افراد به نیش کک بسیار حساس هستند اما خاراندن محل گزش تنها باعث ایجاد زخم یا عفونت میشود. بهترین راه حل، از بین بردن ککها در خانه است. حیوانات خانگی خود را از رختخواب دور نگه دارید و هر روز فرشها و قالیها را با جارو برقی تمیز کنید. حشره کش را طبق دستور روی محصول در نواحی آلوده اسپری کنید.

زنبورها

برخی از انواع زنبور هنگامی که نیش میزنند، نیش خود را از دست میدهند و میمیرند اما برخی انواع آن مانند وسپ، زنبور قرمز و یا زنبور زرد میتوانند چندین مرتبه نیش بزنند چون نیش خود را از دست نمیدهند. نیش این حشرات میتواند در افرادی که به نیش زنبور آلرژی دارند، واکنش آلرژیک مرگبار ایجاد کند.

اثر گزیدگی زنبور

اگر به نیش زنبور حساسیت ندارید، تنها کافیست نیش را از پوست خود خارج کنید و محل گزیدگی را تمیز کنید، کمپرس یخ روی آن بگذارید، آنتی هیستامین برای کاهش خارش مصرف کنید و در صورتی که درد دارید ایبوپروفن یا استامینوفن بخورید. اگر واکنش آنافیلاکتیک دارید از اپی نفرین خودتزریق (در صورتی که دارید) استفاده کنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید. دراز بکشید و با دقت نیش را بدون این که کیسه سم را بفشارید، خارج کنید.

مورچه آتشین

مورچه آتشین بسیار شبیه به مورچه های معمولی است و در بسیاری از مناطق کره زمین یافت میشود. این مورچه ها تپه های بزرگی در فضاهای باز ایجاد میکنند و هنگامی که مورد آزار و اذیت قرار بگیرند تهاجمی میشوند. این مورچه ها در حین حمله با کمک فک شان به پوست میچسبند سپس از شکم نیششان را در پوست فرو میکنند. این مورچه ها ممکن است بارها و بارها نیش خود را تزریق کنند.

اثر گزیدگی مورچه آتشین

گزیدگی مورچه آتشین معمولا ضایعات قرمز رنگی ایجاد میکند که سوزش و خارش دارد. ضایعات دردناک چرکین نیز ممکن است ایجاد شود. کمپرس سرد، مسکن و آنتی هیستامین میتواند به کاهش ناراحتی کمک کند. تعداد زیاد نیش مورچه آتشین ممکن است مسمومیت یا واکنش آلرژیک جدی و تهدید کننده زندگی در پی داشته باشد. در صورت نیاز فورا با اورژانس تماس بگیرید.

چیگر

بر خلاف باور عمومی، چیگر حشره نیست بلکه آراکنید است. چیگرها شکل نابالغ یا لاروی خانواده مایتهایی به نام ترومبیکولیده (Trombiculidae) هستند. این موجودات در حالت نابالغ تنها از انسانها تغذیه میکنند. گزش آنها بدون درد است اما ضایعات پوستی که ایجاد میکنند خارش زیادی دارد. خارش آن معمولا در یک یا دو روز پس از گزیدگی به اوج خود میرسد.

اثر گزیدگی چیگر

چند روز پس از این که چیگر به پوست چسبید، می افتد و تاول یا جوشهای قرمز خارشی بر جای میگذارد. محصولات بدون نسخه به آرام شدن خارش کمک میکنند. در صورتی که پوستتان به نظر عفونی میرسد یا جوشها گسترش پیدا کرده اند به پزشک مراجعه کنید.

گال

هنگامی که مایتهای عامل بیماری گال وارد پوست میشوند، مشکل بزرگی برای پوست ایجاد میکنند. این مایتها میتوانند از طریق تماس پوست با پوست و یا وسایل مشترکی مانند حوله، ملحفه و وسایل دیگر انتقال پیدا کنند.

درمان گال

خارش شدید و زخمهای پوستی تا چند هفته پس از آلوده شدن به این مایت از بین نمیرود. خارش بسیار شدید است و معمولا شبها بدتر میشود. جوش و تحریکات پوستی معمولا در کناره ها و بافتهای انگشت، مچ، آرنج، ناحیه تناسلی و باسن دیده میشوند. برای درمان باید لوسیون یا داروهای تجویزی از پزشک دریافت کنید تا از هجوم مایتهای گال خلاص شوید. همه لباسها و ملحفه ها را در آب داغ بشویید و در دمای بالا و یا با خشکشویی خشک کنید.

ساس تختخواب

همان طور از که نام این حشره پیداست، بیشتر در رختخواب پنهان میشوند. اغلب ساس را در هتلها، اردوگاهها و سایر مکانهای خواب عمومی میتوان یافت و ممکن است با چمدان همراه شما به منزلتان بیایند.

اثر گزیدگی ساس تختخواب

اثر گزیدگی ساس تختخواب به صورت لکه های خارشی قرمز رنگ معمولا در بازو یا شانه دیده میشود. ساس تختخواب بیشتر آزار دهنده است نه خطرناک. تنها مشکلی که ممکن است ایجاد کند این است که به خاطر خاراندن زیاد پوست دچار عفونت پوستی شوید. اگر به گزش ساس واکنش آلرژیک پوستی نشان میدهید، از کرمهای حاوی کورتیکواستروئید و آنتی هیستامین خوراکی استفاده کنید و به پزشک مراجعه نمایید.

کرم پشمالو

سمی ترین کرم در ایالات متحده کرم پشمالو (puss caterpillars) است که در ایالتهای جنوبی امریکا دیده میشود و از طریق تیغهای توخالی سم خود را وارد میکند.

اثر گزیدگی کرم پشمالو

هنگامی که کرم پشمالو نیش میزند، ممکن است دچار درد شدید، جوش، استفراغ، تب و کرامپ عضلانی شوید. با استفاده از نوار چسب سلفونی یا لایه بردار پوست، تیغها را از پوست خارج کنید و به پزشک مراجعه کنید.

عقرب

همه عقربها سمی نیستند اما عقربهای سمی میتوانند مرگبار باشند. عقرب در بسیاری از نواحی دنیا وجود دارد. علائم گزیدگی عقرب شامل درد، تورم، خارش، استفراغ، افزایش تعریق و مشکلات بینایی است. به محض گزیدگی عقرب به اورژانس مراجعه کنید.

سگ مگس

سگ مگسها (Deerflies) بیشتر در جنگلها و نواحی مرطوب زندگی میکنند. محل گزش دردناک سگ مگس را تمیز نگه دارید و از خاراندن آن اجتناب کنید تا دچار عفونت نشود. برخی انواع این حشرات تولارمی یا تب خرگوش را گسترش میدهند. تب خرگوش عفونتی باکتریایی است که در صورت ابتلا به آن باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرید. مواد دافع حشرات و لباسهایی که بدن را میپوشانند به پیشگیری از گزیدگی سگ مگس کمک میکنند.

پشه ها

پشه ها فقط حشراتی آزار دهنده نیستند بلکه میتوانند خطرناک هم باشند. خاراندن محل گزش پشه میتواند عفونت ایجاد کند بنابراین از خاراندن پوست خود بپرهیزید. پشه ها میتوانند ناقل بیماریهایی مانند ویروس نیل غربی، تب دانگ و بیماریهای دیگر باشند. برای محافظت از خود در مقابل پشه ها از دافع حشرات استفاده کنید و هنگامی که بیرون هستید لباسهای پوشاننده و کامل بپوشید. پنجره های خانه را توری بزنید و آب راکد در حیاط نگهداری نکنید.

مگس خانگی

مگس خانگی حشره ای کثیف است که بیش از یک میلیون باکتری در بدن خود دارد. مگس از طریق آلوده کردن غذا میتواند عفونتهای روده ای را به انسانها منتقل کند. برای اجتناب از آلودگی مگس غذا و زباله های خود را در ظروف در بسته نگهداری کنید و پنجره های خانه را توری بزنید.

سوسک

سوسکها فقط ظاهر زشت و کریه ندارند بلکه بیماریهایی مانند سالمونلا را نیز انتقال میدهند. سوسکها واکنش آلرژیک و آسم نیز ایجاد مینمایند. اگر در نواحی گرمسیری زندگی میکنید ممکن است دور کردن سوسکها برایتان دشوار باشد. استفاده از حشره کش، تمیز نگه داشتن آشپزخانه و ترمیم و بستن سوراخها وترکهای دیواره و کف خانه به دور ماندن از سوسک کمک میکند.

 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است. در واقع از هر سه مرتبه که کودکان دچار سرما خوردگی میشوند، یک مرتبه دچار عفونت گوش نیز میشوند. علت اصلی آن عدم تکامل سیستم ای...
کوچک اما خطرناک: پشه های ناقل زیکا در کجا پنهان میشوند  این پشه های کوچک در روز روشن قربانی را نیش میزنند بدون این که هشداری به بیمار بدهند و سوزش یا دردی...