29 دی 1398

گروه خونی، شخصیت، تغذیه، سلامت

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 590
گروه خونی، شخصیت، تغذیه، سلامت

چرا برخی افراد حتی در سال های پایانی عمر خود با وجود کهولت سن، جسم و روحی سالم دارند در حالی که برخی دیگر از این نعمت محرومند؟ آیا گروه خونی در شخصیت افراد تأثیری دارد؟ آیا گروه خونی افراد می تواند بر سلامت آنها مؤثر باشد؟

خون افراد مانند اثر انگشت آنها منحصر به فرد است. مواد خوراکی دارای ترکیباتی هستند که بسته به نوع گروه خونی افراد با سلول های بدن آنها وارد فعل و انفعال می شوند. و این همان عاملی است که تعیین می کند چه موادی می تواند برای چه گروه خونی مفید و یا مضر باشد.

پزشکی به نام پیتر آدامو در کتاب موفق و پرفروش خود تحت عنوان «با توجه به گروه خونی خود غذای درست مصرف کنید» ادعا نموده که حلقه گم شده درمان افراد بر مبنای فاکتورهای ژنتیک، گروه خونی آنهاست.

با یک رژیم غذایی ثابت، برخی وزن کم می کنند، برخی تغییری نمی کنند و برخی اضافه وزن پیدا می کنند. باید دلیلی برای این امر وجود داشته باشد.

بنا به عقیده دکتر آدامو که پیشرو این نظریه است، گروه خونی افراد معین می کند که بدنشان در مقابل یک بیمار ی خاص مقاوت داشته و یا نسبت به ابتلای به آن مستعد می باشد.

بنابراین دکتر آدامو و پیروانش این بحث را مطرح نموده اند که: در صورتی که افراد رژیم غذایی شان را با توجه به گروه خونی خود تنظیم نمایند، می توانند وزن خود را کم کرده و همچنین در مقابل بیماری هایی که مستعد ابتلا به آنها هستند، مصونیت پیدا نمایند.

بسیاری از چهره های به نام اروپایی و امریکایی از جمله ستاره های سینما روش پیشنهادی دکتر آدامو را در پیش گرفته و به نتایج مطلوبی دست یافته اند.

البته بسیاری از پزشکان با این عقیده مخالفت می نمایند و معتقدند این نظریه هیچ پایه علمی ندارد.

نظریه مطرح چیست؟

دکتر آدامو بر این باور است که گروه خونی افراد تعیین می کند که بدن آنها با مواد غذایی مختلف چگونه برخورد کنند. نطریه وی بر این باور مبتنی است که هر گروه خونی نشانگر آنتی ژنی (ماده ای که بدن آن را به عنوان یک بیگانه  می شناسد)  منحصر به فرد خود را دارد. و این نشانگر در مقابل برخی از غذاها عکس العمل بدی از خود نشان می دهد و همین امر موجب بروز بیماری ها و امراض مختلفی در بدن افراد می شود.

دکتر آدامو همچنین معتقد است که میزان اسیدی بودن معده و میزان آنزیم های گوارشی با گروه خونی افراد در ارتباط است. در نتیجه با پیروی از رژیم غذایی که برای هر گروه خونی تعیین شده است، بدن قادر خواهد بود مواد غذایی مصرفی را به نحو بهتری هضم و جذب نماید و نتیجتاً فرد بتواند به وزن مطلوب برسد.

قسمت عجیب تر و جالب تر نظریه وی آن است که چون گروه های مختلف خونی در اعصار زمانی مختلفی پدید آمده اند، افراد باید رژیم غذایی خود را بر اساس انواع غذاهایی که اجداد انسان در اعصار متفاوت زمانی مصرف می کرده اند ( یعنی همان زمانی که گروه خونی خاص آنها برای اولین بار پدید آمده است)، تنظیم نمایند. 

گروه های خونی مختلف در چه زمانی پدید آمده اند؟

گفته می شود قدیمی ترین گروه خونی انسان، گروه O بوده است؛ یعنی گروهی که به اجداد شکارچی ما تعلق داشته است؛ یعنی چیزی حدود 50.000 سال قبل از میلاد مسیح! بر همین اساس هم دکتر آدامو معتقد است از آنجایی که اجداد شکارچی ما رژیم غذایی گوشتی و مملو از پروتيین داشته اند، هم اکنون نیز افرادی که گروه خونی O دارند، باید از چنین رژیمی تبعیت کنند.

به لحاظ زمانی، پس از گروه خونی O، گروه خونی A پدید آمده است؛ یعنی چیزی حدود 15.000 سال قبل از میلاد مسیح! در این زمان دوره شکارچی گری اجداد بشر به پایان رسیده و جوامع روستایی و کشاورزی پدید آمده بودند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که نیاکان ما در این دوران، غالباً از رژیم غذایی گیاهی استفاده می کرده و قادر به حفظ سلامت خود نیز بوده اند. بنابراین بنا به نظریه دکتر آدامو اکنون نیز افرادی که دارای گروه خونی A هستند، باید از رژیم غذایی گیاهی استفاده نمایند.

تصور بر این است که گروه خونی B حدود 10.000 سال پیش از میلاد مسیح یعنی زمانی که نیاکان بشر به زندگی کوچ نشینی روی آورده بوده اند پدید آمده است. در این دوره بشر زمین های کشاورزی خود را رها کرده و بنا به شرایط در نواحی مختلف سکنی می گزیده است. بنابراین ، احتمالاً از رژیم غذایی متنوعی بهره می برده است. نتیجتاً طبق نظریه دکتر آدامو، هم اکنون نیز افرادی که دارای گروه خونی B می باشند، می توانند همانند اجداد خود از تمامی مواد غذایی از جمله گوشت، لبنیات و سبزیجات و گیاهان استفاده نمایند.

نهایتاً هم گروه خونی AB پدید آمده است، فقط 1000 سال پیش. دکتر آدامو بر این باور است که این نوع گروه خونی به اجداد ما کمک نموده که از زندگی پیشین، به زندگی مدرن گذر کنند. و این بدین معنی است که افرادی که دارای گروه خونی AB هستند، می توانند مخلوطی از رزیم غذایی هر دو گروه A و B را داشته باشند.

گفته می شود گروه خونی افراد بر شخصیت و رفتار و خلق و خوی آنها نیز تأثیرگذار است.

گروه های خونی

گروه خونی O

همانطور که گفته شد این گروه، قدیمی ترین گروه خونی پدید آمده است. اجداد ما در دورانی که به این گروه خونی تعلق داشته اند، افرادی زیرک، مهاجم و شکارچی بوده اند. این خصوصیات حتی امروزه نیز در افراد دارای این گروه خونی وجود دارد. رهبری، برونگرایی، انرژی و تمرکز را می توان جزو بهترین خصیصه های این افراد دانست. این افراد قوی و مولد هستند اما واکنش آنها نسبت به استرس، عصبانیت و فزونکاری و تحریک پذیری است.  گروه خونی O بیش از دیگران در معرض ابتلا به عارضه های متابولیکی هستند، پرکاری تیروئید، دیابت و چاقی از جمله امراضی است که اغلب بدان دچار می شوند.

با توجه به آنچه گفته شد، مواردی هستند که هر یک از گروه های خونی باید برای داشتن زندگی بهتر (تناسب اندام، سلامت جسم و روح) آنها را رعایت کنند.

از آنجایی که رایج ترین و قدیمی ترین گروه خونی در انسان، گروه خونی O است، ذیلاً بیش از سایر گروه های خونی بدان خواهیم پرداخت.

این گروه خونی، رایج ترین گروه در بین افراد است. مثلاً در انگلیس و امریکا هشتاد درصد افراد این گروه خونی را دارند. و همانطور که گفته شد، این گروه باید همانند اجداد خود، رژیم غذایی شکارچیان را داشته باشند، رژیمی مملو از پروتئین، با کربوهیدرات پایین، مقدار زیاد گوشت و ماهی، بدون لبنیات، گندم یا غلات.

غذاهایی که مصرف آزادانه آنها برای این گروه مجاز است، گوشت، ماهی و روغن زیتون می باشد.

غذاهایی که می تواند در حد متعادل مصرف شود، تخم مرغ، دانه ها، برخی سبزیجات خاص و میوه هاست.

غذاهای غیرمجاز برای این گروه هم شامل لبنیات، حبوبات، غلات، نان، پاستا و برنج است.

دکتر آدامو برای تکمیل این رژیم غذایی، برای این افراد حرکاتی مانند اجداد شکارچی آنها را توصیه می کند؛ ایروبیک سنگین همراه با دوندگی .

افرادی که در این دسته جای دارند در معرض ابتلا به بیماری ها و امراض خاصی هستند؛ مانند زخم معده و ناهنجاری های تیروئیدی. در دهه 1950 کشف شد که این گروه خونی دو برابر سایر گروه های خونی به زخم معده مبتلا می شوند. این یافته ها از آن زمان تا کنون بارها و بارها مورد تأیید قرار گرفته اند.  در گروه خونی O اغلب هورمون تیروئید کم ترشح می شود و این افراد معمولاً کمبود ید دارند.این امر موجب بروز عوارضی از جمله اضافه وزن و خستگی می شود. که برای جلوگیری از این اشکالات بهتر است از مصرف فراوان ماهی های آب های شور در رژیم غذایی بهره برد. جلبک یا خزه دریایی هم برای این افراد بسیار مفید است. این گیاه می تواند در کاهش وزن افراد گروه خونی O بسیار مفید واقع شود.

اسید معده این  افراد نسبت به سایر گروه های خونی بیشتر است و همین امر نیز به زخم معده تا تحریک پذیری معده در آنها منجر می شود. بنا به گفته دکتر آدامو این افراد می توانند برای برطرف نمودن مشکلات معده خود از دم کرده شیرین بیان استفاده کنند.

شخصیت گروه خونی O

در ژاپن از دیرباز شخصیت افراد را به گروه خونی آنها نسبت می داده اند. به طوری که حتی ممکن است در مصاحبه های شغلی نیز به گروه خونی افراد متقاضی توجه شود. بیشتر افراد این گروه خونی خود را دارای چنین خصوصیاتی می دانند: مسئول، قاطع، واقع بین، قانونمدار، عملگرا.

در این گروه خونی  معمولاً هم مردان و هم زنان دارای اندامی درشت هستند. نسبت به سایر گروه های خونی بهتر از دیگران از حواس پنجگانه خود بهره می برند. و ترکیب تفکر و حواس پنجگانه در این افراد مؤید آن است که آنها در مقایسه با سایرین افرادی منطقی، حقیقت محور ، دقیق و منظم هستند.

میراث این افراد از اجداد خود روحیه تهاجمی آنهاست. این افراد نسبت به موقعیت های پر خطر یا استرس زا سریعاً واکنش نشان می دهند و این روحیه برای زندگی مدرن امروز همیشه خصیصه مطلوبی تلقی نمی شود. دارندگان گروه خونی O بیش از سایرین در معرض رفتارهای مخربی همچون قمار و اعتیاد قرار دارند.  برای کاهش استرس در این افراد بهتر است همانطور که گفته شد از رژیم غذایی پر پروتئین و فاقد گندم و لبنیات استفاده کرد. همچنین مصرف الکل و کافئین نیز برای این افراد توصیه نمی شود زیرا کافئین میزان آدرنالین خون را که به خودی خود در دارندگان گروه خونی O بالاست، بالاتر می برد.

فعالیت بدنی منظم برای این افراد نه فقط برای کسب و حفظ تناسب اندام، بلکه برای حفظ تعادل روحی آنها بسیار مفید است. بنابراین دارندگان گروه خونی O بیش از هر فرد دیگری به فعالیت های جسمی نیازمندند. دکتر آدامو انجام روزانه 30 تا 45 دقیقه ایروبیک را سه تا چهار روز در هفته برای این افراد توصیه می کند.

توصیه هایی کلیدی

علاوه بر رعایت رژیم غذایی و داشتن فعالیت بدنی مناسب، توصیه هایی کلی وجود دارد که به بهتر شدن زندگی دارندگان گروه خونی O کمک می کند. بنابراین اگر دارنده این گروه خونی هستید:

  • اهداف سالانه، ماهانه یا هفتگی  خود را مشخص کرده و برای آنها برنامه ریزی کنید.
  • تغییرات ضروری زندگی خود را به صورت تدریجی اعمال کنید نه به صورت یکباره.
  • تمام وعده های غذایی خود، حتی میان وعده ها را نشسته و پشت میز غذاخوری مصرف کنید.
  • غذا را آرام آرام بجوید و هر بار قاشق خود را پایین بگذارید تا وقفه ایجاد شود.
  • زمانی که دچار استرس هستید از خریدهای بزرگ یا اتخاذ تصمیم های مهم اجتناب کنید.
  • زمانی که احساس عصبانیت می کنید به یک کار بدنی بپردازید.

گروه خونی A

این گروه خونی، دومین گروه خونی رایج در بین افراد است. سیستم گوارشی این افراد یادآور اجدادی است که مستقر شده و به سبک زندگی کشاورزان رسیده اند. رژیم غذایی این افراد مملو از غلات و سبزیجات و حاوی مقدار کمی گوشت بوده است. در نتیجه گروه خونی A باید رژیم غذایی گیاهی داشته و از مصرف لبنیات نیز خودداری کنند. و این بدین معنی است که غلات، حبوبات، گندم، پاستا، برنج، میوه ها همه جزو غذاهای مفید و مجاز این گروه است.

انجام ورزش های آرامش بخشی همچون یوگا و گلف نیز برای این افراد توصیه شده است.

گروه خونی B

از هر 10 نفر، فقط یک نفر گروه خونی B را داراست. این گروه کمترین محدودیت مصرفی لبنیات را در مقایسه با سایر گروه های غذایی داراست! ازآنجایی که اجداد ما در دوره پیدایش این نوع گروه خونی قادر به مصرف تمامی انواع غذا بوده اند، تنها غذاهای معدودی وجود دارندکه مصرفشان برای این گروه خونی مجاز نیست. تنها غذای ممنوعه برای این گروه خونی، غذاهای فرآوری شده است. گرچه دانه ها و آجیل هم زیاد توصیه نمی شود و کربوهیدرات ها هم باید به صورت محدود مصرف شوند.

در مورد فعالیت بدنی و ورزش نیز توصیه دکتر آدامو ورزش هایی همچون تنیس و شناست.

گروه خونی AB

افرادی که دارای این گروه خونی نادر هستند، باید ترکیبی از غذاهای توصیه شده برای گروه های A و B را مصرف کنند. البته این کار اندکی گیج کننده است. توصیه دکتر آدامو رعایت رژیمی گیاهی است که گاهی اوقات گوشت، ماهی و اندکی لبنیات نیز در آن گنجانده شده باشد.

در مورد فعالیت بدنی نیز این افراد باید به ورزش های نسبتاً سنگین بپردازند.

موافقین و مخالفین

بسیاری از اطبا با این نظریه مخالفند و آن را کاملاً بی اساس می پندارند. آنها به خصوص از این بابت که افراد به ویژه دارندگان گروه های A و O باید مصرف بسیاری از مواد غذایی ضروری از جمله گوشت و لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنند ابراز نگرانی می کنند. اطبا بر این باورند که افراد دارای گروه خونی O با رعایت این رژیم به پوکی استخوان و افراد دارای گروه خونی A به کم خونی مبتلا خواهند شد.

اما طبق ادعای دکتر آدامو و پیروانش گروه خونی O در شرایطی که لبنیات مصرف کنند نیز به دردهای استخوانی دچار هستند!

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...