29 دی 1398

پی آر پی چیست؟

دسته بندی: پوست، مو و زیبائی نویسنده: ایران درمان بازدید: 964
پی آر پی چیست؟

در طول 2 – 3 سال گذشته پاسخ های منفی و نیز بسیار ضعیفی از درمان به روش PRP (پی آر پی) را شاهد بودیم که عمدتاً ناشی از کیفیت بسیار پایینPRP (پی آر پی) تولید شده و نیز توضیع وسیع انواع کیت های لوله ای که تقریباً همگی تقلبی بودند، بود و در واقع هیچکدام از این پلاسماهای بدست آمده PRP (پی آر پی) نبودند ( PPP بودند ). اما با این وجود می توان با دقت در انتخاب صحیح پزشک معالج و مرکز مورد نظر، به PRP با استانداردهای بالای جهانی دست یافت. در ادامه توضیح مختصری از پی آر پی آورده شده است.

PRP (پی آر پی) چیست؟

PRP (پی آر پی) بنا بر تعریف باید دارای 2 شرط اساسی باشد:

  1. شمارش تعداد پلاکت ، باید حداقل 3 برابر و حداکثر 6 برابر تعداد خون کامل باشد.
    مثلا اگر در خون کامل تعداد شمارش پلاکت 200000 عدد باشد بایستی در PRP (پی آر پی) حداقل 600000 و حداکثر 1200000 عدد پلاکت زنده موجود باشد.
    بدیهی است که کمتر از این تعداد و بیشتر از این تعداد را PRP نمی نامیم.
  2. یکی دیگر از معیار های بسیار مهم در تهیه PRP (پی آر پی) این است که دیواره های پلاکت سلامت بمانند.
    بدیهی است که لاشه پلاکت برای تهیه PRP (پی آر پی) به هیچ عنوان مناسب نمی باشد.در این متد جدید از 120 سی سی خون گرفته شده از بیمار بیش از 15 سی سیPRP (پی آر پی ) با بالاترین کیفیت بدست می آید که با غلظتی حدود 5 برابر پلاکت های خون می باشد .

لازم به تذکر است که در تهیه ( پی آر پی ) با شرایط بالا مهمترین مسئله دانش پزشک می باشد .

عملکرد (پی آر پی ) به این صورت است که بدن را وادار به ساختن بافت می کند و این روند نیاز به زمان دارد و بطور متوسط پس از چند هفته شروع می شود و نمی توانیم عملکرد سریعی نظیر فیلر ها ( ژل ها ) را متوقع باشیم .

PRP ( پی آر پی ) یک روش بیولوژیک درمان سلولی می باشد و بهبود بین 4 تا 8 ماه اتفاق می افتد و در افراد مختلف و در هر مورد درمانی متفاوت است و به هیچ عنوان روش بهبود 100 % نمی باشد .

در تهیه PRP (پی آر پی ) چون خون از خود شخص گرقته می شود انتقال بیماری هپاتیت و..... صورت نمی گیرد .

PRP ( پی آر پی ) برای افرادی که دارای اختلالات پلاکتی، عفونت در محل مورد نظر، بیماری های تب دار، بیماری های کبدی مزمن و دوره درمان با داروهای ضد انعقادی را دارند مجاز نمی باشد .

PRP ( پی آر پی ) برای تحریک کلاژن سازی و جوانسازی پوست صورت ، ناحیه ی گردن و دکلته ،دست ، بهبود وضعیت دور چشم از جمله تیرگی آن و ....... استفاده می شود .

PRP (پی آر پی) در ارتوپدی نیز برای درمان آرتروز و التهابات تاندونی کاربرد دارد .

نویسنده : دکتر احمد قنبری

آتیه غرب

مقالات مرتبط

رشد مجدد مو یکی از شایعترین عوارض استفاده از لیزر در حذف موهای زائد، رشد مجدد مو در ناحیه درمان است. اگر چه از لیزر درمانی جهت از بین بردن موهای زائد، به عنو...
طاق باز بخوابید خوابیدن در وضعیت های خاص به ایجاد "خطوط خواب" منتهی می شود، یعنی خطوطی که بر روی سطوح بالایی پوست ایجاد می شوند و پس از بیدار شدن ن...