28 دی 1398

مفیدترین و سالمترین ادویه جات

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 5955
مفیدترین و سالمترین ادویه جات

اغلب مردم فکر میکنند آنتی اکسیدانها منحصر به میوه ها و سبزیجات هستند اما بسیاری از ادویه ها و گیاهان معطر نیز به وفور آنتی اکسیدان دارند. ادویه ها تنها به غذای شما طعم اضافه نمیکنند بلکه فواید بسیار زیادی نیز برایتان به ارمغان می آورند. برخی خواص محافظت کنندگی دارند و از ما در مقابل سرطان، دیابت، بیماری قلبی، التهاب و غیره محافظت مینمایند. در اینجا با 11 ادویه سالم و فواید شگفت انگیز آنها و توصیه هایی در مورد افزودن آنها به برنامه غذایی، آشنا میشوید:  

1- دارچین:
دارچین ماده مغذی قدرتمندی است. این ادویه حاوی آهن، کلسیم و منگنز و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. مطالعات نشان میدهند دارچین میتواند به کنترل گلوکز (قند) خون و فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. دارچین را میتوانید در خوراک جو استفاده کنید یا آن را در اسموتی خود بریزید. همچنین از دارچین در نان، کیک و شیرینی نیز میتوان استفاده کرد. هنگام صبحانه مقداری دارچین را روی پنیر، شیر یا خامه خود بریزید و از آن لذت ببرید.

2- هل:
در مورد هل Yoga Journal توضیح میدهد هل سابقه طولانی در استفاده برای آرام کردن معده دارد. طبق طب سنتی هند، هل حالت اسیدیته را برطرف کرده و غذاهای چرب را قابل گوارش تر میکند. هل حاوی ماده شیمیایی گیاهی به نام سینئول (cineole) می باشد سینئول خاصیت ضد عفونی کننده دارد. همچنین هل رایحه متمایز و دلپذیری دارد که از آن در بسیاری از محصولات غذایی مانند چای استفاده میشود. برای مقابله با بوی بد دهان و کمک به بهبود گلودرد، مقداری هل را به چای، قهوه، هات چاکلیت (شکلات داغ) و یا شیر داغ اضافه کنید. همچنین دانه کامل هل را به غذاهای آب برنج اضافه کنید و از غذای خوش طعم خاور میانه ای لذت ببرید. میتوانید مقداری پودر هل را به کیک، کوکی یا نان هنگام پخت اضافه کنید.

3- رازیانه:
رازیانه منبع خوبی برای ویتامین ث به حساب می آید. مصرف منظم رازیانه روش خوبی برای تقویت دستگاه ایمنی می باشد. رازیانه تازه را در سالاد، سوپ و خوراک میتوان استفاده کرد. دانه های خشک رازیانه (بخشی از گیاه که به عنوان ادویه استفاده میشود) به صورت سنتی در بسیاری از مناطق به عنوان مخلفات همراه ماهی به خصوص ماهی های چرب مصرف میشود چون طعم غذا را افزایش داده و به گوارش چربی کمک میکند. برگهای گیاه رازیانه نیز خوش طعم است. مقداری برگهای خرد شده تازه رازیانه را در ماست، بخار پز سبزیجات و سالاد میتوانید بریزید و مصرف کنید.

4- فلفل کاین:
فلفل کاین یا فلفل آتشین، به خاصیت مسکنی خود معروف است اما مطالعات نشان میدهند میتواند به کاهش وزن نیز کمک کند. در تحقیقات منتشر شده در سال 2011 در نشریه Physiology and Behavior، شرکت کنندگانی که نصف قاشق چای خوری فلفل کاین را به غذای خود اضافه میکردند، کالری بیشتری میسوزاندند. توصیه میشود از فلفل کاین در سس، خوراک و چاشنی استفاده شود تا حرارت و شیرینی به غذا ببخشد. مراقب باشید بیش از حد فلفل مصرف نکنید. اگر فلفل غذا را زیاد کنید به سختی میتوانید تندی آن را کاهش دهید اما شیر نارگیل یا شکر گاهی میتوانند تا حدی در این زمینه به شما کمک کنند.

5- زردچوبه:
این ادویه زرد نارنجی و خوشرنگ حاوی آنتی اکسیدان کورکومین است. مطالعه ای که در 2011 در نشریه Biological Chemistry  منتشر شد نشان داد که کورکومین میتواند ژنی که در ایجاد و گسترش سرطان سینه نقش دارد را با بهبود کارایی داروهای شیمی درمانی و کاهش مقاومت دارویی، سرکوب کند. از افزودن زردچوبه به غذا نترسید. متخصص تغذیه وندانا شث میگوید: برخی از مردم نمیدانند با زردچوبه چکار کند. زردچوبه را به اکثر غذاها میتوان اضافه کرد. لازم به ذکر است که زردچوبه خشک طعم قوی دارد و بهتر است اندکی پیش از مصرف، به غذای در حال پخت اضافه شود.

6- میخک:
وندانا شث میگوید میخک ادویه قوی و سرشار از آنتی اکسیدان است. مطالعه ای که در Nutrition Journal  در سال 2010 منتشر شد، میخک را در مقایسه با ادویه ها و گیاهان معطر دیگر، به عنوان پر آنتی اکسیدان ترین ادویه رده بندی کرده است. میخک معطر متنوع است اما گاهی اوقات به سختی میتواند فهمید چگونه آن را به غذا یا میان وعده اضافه کرد. میتوانید به جای زنجبیل یا دارچین، میخک آسیاب شده را به انواع نانها و کیکها یا خوراک جو اضافه کنید.

7- زنجبیل:
زنجبیل ادویه شگفت انگیز است. زنجبیل حاوی ترکیبات مفید زیادی از جمله جینجرول است که فواید بسیاری دارد. زنجبیل برای درمان سرما خوردگی، مشکلات گوارشی و بیماری حرکت (ناخوشی ناشی از حرکت وسیله نقلیه) استفاده میشود. مطالعات حیوانی نشان داده اند که زنجبیل میتواند از بافتها و اندامهای ما در مقابل آسیب اکسایشی محافظت کرده و مانع رشد سرطان شود. زنجبیل یک افزودنی دلپذیر به چای، اسموتی، غلات صبحانه و مواد غذایی دیگر است. نان زنجبیلی برای صبحانه بسیار خوش طعم و لذیذ است. میتوانید زنجبیل تازه آسیاب شده را به سبزیجات تفت شده، سس سالاد و چاشنی گوشت اضافه کنید.

8- جوز هندی:
جوز هندی باعث میشود کمتر نیاز به دندانپزشک داشته باشید. نتایج آزمایشهای محیط کشت در دانشگاه پاویای ایتالیا که در سال 2011 در Current Opinion in Biotechnology منتشر شد نشان داد ترکیبات ضد باکتری موجود در جوز هندی به نام ماسلیگنان (macelignan) میتواند تشکیل پلاک را به نصف کاهش داده و میکروبهای عامل پوسیدگی دندان را ریشه کن کنند. به علاوه جوز هندی میتواند مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و گاز (باد شکم) را آرام کنند. کارشناسان توصیه میکنند جوز هندی را به مقدار کم مصرف کنید. برای مشکلات معده ای کمی جوز هندی روی غلات صبحانه یا پنیر صبحانه تان بریزید. همچنین میتوانید یک چهارم قاشق چایخوری جوز هندی را به قهوه آسیاب شده اضافه کنید یا همین مقدار را به خوراک لوبیای داخل آرام پز اضافه نمایید.

9- زعفران:
این ادویه داروی طبیعی ضد افسردگی است. تحقیقاتی که روی زعفران صورت گرفته است از جمله پژوهش منتشر شده در سال 2006 در Phytomedicine بیان میدارند که زعفران خواص تقویت کننده خلق داشته و علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش میدهد. فرایند پر زحمت تولید زعفران (70هزار تا 250 هزار گل بنفش زعفران برای تولید 450 گرم زعفران استفاده میشود) باعث شده است که این ادویه، گرانترین ادویه دنیا باشد. کمی زعفران نیز تاثیر بسزایی میتواند داشته باشد. تنها مقدار کمی زعفران برای کل غذا کافی است. فقط باید مطمئن شوید که به طور کامل آن را در غذا پخش کنید.

10- سیر:
شمار روز افزونی مطالعات شهرت سیر در تقویت سیستم قلبی عروقی، کاهش کلسترول، کاهش لخته خون و پیشگیری از تجمع پلاکتها را تایید میکنند. سیر خرد شده، رنده شده یا له شده به همان اندازه که طعم قوی دارد، قدرت زیادی نیز دارد. سیر در سرتاسر دنیا در سس، چاشنی، پوره و غیره استفاده میشود. سیر درمان سنتی سرما خوردگی می باشد.

11- زیره سبز:
زیره سبز منبع خوبی برای آهن است و طبق مطالعات حیوانی خواص بالقوه کاهش گلوکز خون را نشان داده است. زیره سبز خواص ضد باکتری دارد و مشخص شده است که در نابود کردن باکتریهای مرتبط با زخم معده، موثر است. اغلب زیره سبز در غذاهای هندی، خاور میانه، یونانی و مکزیکی یافت میشود. برای افزایش طعم چند دانه زیره سبز را با سبزیجات و روغن زیتون مخلوط کرده و آنها را تفت دهید.

کاربرد ادویه

فواید ادویه روز به روز بیشتر کشف میشود. یکی از حوزه های تحقیقات نوید بخش افزودن ادویه به گوشت برای کاهش کارسینوژنهای مضری (مواد سرطان زا) است که در هنگام پختن تشکیل میشوند. تحقیقات منتشر شده در سال 2010 در American Journal of Clinical Nutrition نشان داد که افزودن یک ادویه به ترکیب گوشت همبرگر پیش از پخت، تشکیل و جذب محصولات جانبی مضری را که موجب تغییر دی ان ای (DNA) و ایجاد سرطان میشوند را کاهش میدهد. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...