28 دی 1398

مطالعات جدید در درمان کچلی یا طاسی

دسته بندی: پوست، مو و زیبائی نویسنده: ایران درمان بازدید: 654
مطالعات جدید در درمان کچلی یا طاسی

برای اولین بار، یک تیم از دانشمندان رشد با موفقیت موهای افراد از سلول های زائده بافت پوستی را گزارش دادند که از داخل فولیکول های کمک کننده مو گرفته شده است. تیم مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا و دورهام در بریتانیامی گویند روش آنها موجب رشد جدید موی انسان می شود ، نه اینکه باعث توزیع مجدد فولیکول های مو از یک قسمت پوست سر به قسمت دیگری شود.

در یک مطالعه که به صورت آنلاین در مجموعه مقالات آکادمی ملی منتشر شد ، آنها توصیف کردند که چگونه رویکرد جدیدشان را بر روی موش ها مورد آزمایش قرار داده اند - به صورتی که آنها موهای روییده در پوست انسان را به حیوانات پیوند زده بودند. درمان های پیوند مو در حال حاضر فولیکول های مو را از یک قسمت سر فرد به قسمت دیگری منتقل می کند ، معمولا از پشت به جلو این عمل اتفاق می افتد . این عمل موجب توزیع مجدد می شود نه اینکه باعث افزایش فولیکول های مو شود ، یک فرایند طولانی است که می تواند در تمام طول روز در کلینیک انجام شود و جای زخم بزرگ را روی سر به جا گذارد.

در واقع روش جدید تعداد سلول هایی که قادر به تولید مو هستند را افزایش می دهد. این امر سلولهای موی کمتری می خواهد (که زخم های بسیار کوچکتری هم به جا می گذارد) و رشد آنها در کشت آزمایشگاهی انجام می شود ، سپس سلولهای چندین برابر شده را دوباره به قسمت طاس و یا قسمتهایی از پوست سر بیمار که موهایش نازک شده پیوند می زنند . اگر این عمل به موفقیت بالینی منجر شود ، این روش می تواند نه تنها برایمردان در مراحل اولیه ریزش مو، بلکه برایزنان با ریزش موی زیاد هم که اکثرا قادر به استفاده از درمان های فعلی پیوند مو به دلیل نبود موهای کمک کننده کافی نیستند مفید باشد. پروفسور ریچارد متخصص پوست و ژنتیک، توضیح می دهد:

 "این روش امکان القای تعداد زیادی از فولیکول های مو و یا فولیکول های موی جوان کننده موجود ، که با سلول های رشد کرده از فقط چند صد موی کمک کننده شروع به رشد و زیاد شدن می کنند را ارائه می دهد. این امر می تواند پیوند مو برای افراد با تعداد محدودی از فولیکولها ، از جمله کسانی که دارای الگوی ریزش موی شبیه به زنان ، زخم آلوپسی ، و از دست دادن مو به علت سوختگی هستند را امکان پذیر سازد . "

رشد جدید مو در موشها

نتیجه دادن ایده شبیه سازی فولیکول های مو حدود دهه ها به طول انجامید . دانشمندان در حال حاضر یافته اند که سلول های زائده بافت پوستی، که در داخل فولیکول های مو یافت می شود، می تواند منجر به ایجاد فولیکول های جدید شود .

طاس شدن یا کچلی مردان

روش جدید که شامل شبیه سازی زائده بافت پوستی و پیوند آنها در کشت بافت می شود به موفقیت در رشد موی جدید در انسانها شد ، نتایجی که می تواند به درمان ریزش مو کمک کند . استاد علوم سلول های بنیادی در دورهام اینگونه  توضیح می دهد:

"با این که ، سلول های زائده بافت پوستی در حالت معمول و کشت بافت دو بعدی قرار داده شدند ، آنها  به سلول های اولیه پوست تبدیل شده و توانایی شان برای تولید فولیکول های مو را از دست دادند. ما با مورد دیگری مواجه شدیم ، و آن این بود که چگونه به گسترش تعداد کافی سلول برای بازسازی مو بپردازیم در حالی که خواص متمایز آنها را نیز حفظ کرده باشیم . "

روش جدیدی که شامل شبیه سازی زائده بافت پوستی و پیوند آنها در کشت بافت است منجر به موفقیت در رشد موی جدید در انسانها شده ، نتایجی که می تواند در درمان ریزش مو موثر واقع شود.

آنها هنگامی که چگونگی رویش مو در موش و دیگر جوندگان را مشاهده کردند راه اصلی حل مشکل ریزش مو را دریافتند . پروفسور جاهودا یکی از بنیان گذاران اولیه علوم سلول های بنیادی ، کسی است که روی روش برداشت ، گسترش و پیوند موفقیت آمیز سلول های پوست جوندگان با پوست خودشان سالهای بسیاری کار کرده است. پس از مشاهده این روند به مدت طولانی ، محققان به یک حدس دست یافتند ،حدس آنها این بود که یکی از دلایلی که پیوند موی جوندگان به راحتی صورت پذیر است ،این است که چون مدتی آنها در محیط آزمایشگاهی هستند ، زائده بافت پوستی جوندگان کم کم به صورت خود به خودی  تکثیر می شود ، البته این پدیده برای زائده بافت پوستی انسانها محقق نمی شود.

آنها اینگونه استدلال کردند که توده بافت پوست جوندگان به گونه ای محیطی برای خود ایجاد کرده اند ، که به آنها این اجازه را می دهد که به برقراری ارتباط و ارسال سیگنال بپردازند به گونه ای که پوست دوباره بصورتی برنامه ریزی شود که پیام مبنی بر رشد فولیکول های جدید را دریافت کند .

آنها ایده ی خود را با برداشت زائده بافت پوستی بر روی هفت فرد داوطلب تست کردند و آنها را در کشت بافت کپی برداری کردند - بدون اضافه کردن هر گونه عامل اضافی که بر رشد تاثیر گذارباشد.

پس از چند روز، آنها سلولهای زائده بافت پوستی را پیوند زدند که در محیط آزمایشگاهی تکثیر شده و به صورت سه بعدی "به شکل کروی" ، در کشت بافت بین درم و اپیدرم پوست انسان بر روی پشت موشها تشکیل شده بودند .

در پنج نفر از میان هفت پیوند صورت گرفته ، تولید و رشد موهای جدید که حداقل ۶ هفته به طول انجامید دیده شد . و هنگامی که آنها DNA فولیکول های جدید مو که در هر پیوند ایجاد شده بود را مورد آزمایش قرار دادند ، تیم تحقیقاتی متوجه وجود تطابق میان انسان و ژنتیک اهدا کنندگان شد .

اگرچه به نظر می رسد که این روش پتانسیل آن را دارد که به عنوان درمانی برای ریزش مو باشد ، هنوز هم کارهای بسیاری باید انجام شود قبل از آن که بتوان این روش را بر روی انسان نیز مورد آزمایش قرار داد ، به گفته پروفسور جاهودا که اینگونه توضیح می دهد :  "ما نیاز به بررسی ریشه های خواص مهم ذاتی موهای تازه روییده داریم ، مانند روند چرخه رویش مو، رنگ ، حالت ، موقعیت و بافت آن. همچنین باید نقش سلول های اپیدرمی میزبان را که سلول های زائده بافت پوستی به منظور ایجاد ساختار جدید با آنها تعامل برقرار می کنند را نیز بیابیم. "

با این حال، تیم خوشبین به آن است که آزمایش های بالینی در آینده ای نزدیک مورد تایید برای شروع کار شود. در سال ۲۰۱۲، محققان در ژاپن رویش مو بر پشت موشهای فاقد مو در فولیکول های مهندسی زیستی را گزارش دادند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

رشد مجدد مو یکی از شایعترین عوارض استفاده از لیزر در حذف موهای زائد، رشد مجدد مو در ناحیه درمان است. اگر چه از لیزر درمانی جهت از بین بردن موهای زائد، به عنو...
طاق باز بخوابید خوابیدن در وضعیت های خاص به ایجاد "خطوط خواب" منتهی می شود، یعنی خطوطی که بر روی سطوح بالایی پوست ایجاد می شوند و پس از بیدار شدن ن...