12 دی 1398

عفونت گوش میانی و درمان عفونت گوش

دسته بندی: گوش و حلق و بینی نویسنده: ایران درمان بازدید: 922
عفونت گوش میانی و درمان عفونت گوش

این موضوع در مورد عفونت گوش میانی است، که در کل به آن عفونت گوش می گویند .

اغلب در مورد عفونت گوش این نگرانی در قلب پدران و مادران وجود دارد که می خواهند بهترین درمان را برای فرزند خود برگزینند اما متاسفانه از توصیه های پزشکی غلط بهره می گیرند . چیزی که عفونت گوش را بیش از پیش بدتر می کند نه تنها آسیب هایی است که عفونت های مکرر می تواند داشته باشد ، بلکه خطر درمان بیش از حد عفونت توسط والدین (خود درمانی ) است ؛ همان مصرف بیش از حد دارو و مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک .

کار درستی که والدین نگران باید انجام دهند چیست ؟

ابتدا به تعریف درستی از عفونت گوش می پردازیم. گوش میانی بخش کوچکی از گوش شماست که پشت پرده گوش قرار دارد . زمانی که میکروب ها از بینی و گلو در آنجا تجمع می کنند ، این قسمت  آلوده و عفونی می شود .

لوله ای کوچک گوش شما را به گلویتان متصل می کند . این دو لوله شیپور استاش نام دارند . یک سرماخوردگی ساده می تواند باعث تورم این لوله شود . هنگامی که  لوله به اندازه کافی متورم و مسدود شود ، ممکن است مایعات تجمع کرده را به داخل گوش شما بفرستد . این امر باعث می شود آن جا محل مناسبی برای تجمع میکروب ها و رشدشان شود و در نهایت منجر به عفونت شود .

عفونت گوش بیشتر در کودکان خردسال رخ می دهد ، به دلیل اینکه لوله های گوش آنها کوچکتر است و به راحتی مسدود می شود .

چیزی که معمولا زنگ هشدار نیست

دو سوم کودکان قبل از تولد یک سالگیشان به عفونت گوش ، که به عنوان اوتیت میانی حاد نیز شناخته می شود دچار می شوند . کودکان مستعد ابتلا به این عفونت هستند به دلیل اینکه لوله استاش آنها ، که گوش میانی را به گلو و بینی متصل می کند ، تحت پروسه تکامل است و هنوز در یک زاویه افقی قرار دارد ، به راحتی با مایع دچار گرفتگی می شود (این قسمت با بالا رفتن سن زاویه دار می شود).

همچنین ، سیستم ایمنی بدن کودکان خردسال هنوز در حال تکامل است ، که این امر باعث می شود آنها در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت های تنفسی فوقانی که منجر به عفونت گوش می شود ، قرار گیرند .

علامت اصلی عفونت درد گوش است ، که می تواند خفیف ، و یا اینکه درد زیادی داشته باشد . نوزادان و کودکان خردسال ممکن است تحمل درد آن را نداشته باشند و داد وفریاد کنند . معمولا  آنها در چنین شرایطی گوش خود را گرفته و گریه می کنند . گاهی هم ممکن است به هنگام خواب مشکلات پیدا کنند و یا تب کنند .

ممکن حین عفونت مایع زرد رنگی را ببینید که از گوش کودک خارج می شود . این امر زمانی اتفاق می افتد که عفونت باعث می شود تا پرده گوش پاره شده و از آن مایع جاری شود . این مورد جدی و خطرناک نیست و معمولا باعث می شود درد از بین برود . پرده گوش معمولا خود به خود بهبود می یابد .

هنگامی که مایع در گوش تولید می شود اما هنوز عفونت نکرده ، کودکان غالبا می گویند که حس می کنند گوششان گرفته است . در این شرایط آنها ممکن است مشکل شنوایی پیدا کنند ، اما معمولا پس از اینکه مایع داخل گوش از بین برود شنوایی آنها به حالت عادی باز می گردد . تخلیه مایع ممکن است هفته ها به طول انجامد .

هنگامی که به دکتر مراجعه کنید ، اواز شما در مورد علائم فرزندتان می پرسد . سپس گوش او را معاینه می کند . ابزار مخصوصیکه  مجهز به نور است این امکان را به او می دهد تا پرده گوش فرزندتان را مشاهده کند و بگوید آیا مایع پشت آن تجمع کرده یا خیر . معاینه پزشک در این مورد ساده است و معمولا کودک مشکلی نخواهد داشت .

علائم عفونت گوش

  • تب
  • درد در ناحیه گوش (نوزادان و کودکان روی گوششان دست می کشند و یا گوششان را می کشند)
  • استفراغ و اسهال (تنها در نوزادان )
  • مشکل شنوایی
  • گریه / درد هنگام شیر خوردن
  • کم شدن خواب و یا اشتها

درمان و عوارض

در حدود نیمی از موارد ، عفونت گوش خود به خود و بدون نیاز به دارو برطرف می شود . با این حال ، در اکثر موارد کودکان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارند؛ معمولا مصرف آموکسی سیلین ، برای مدت یک دوره ۱۰ روزه توصیه می شود . تاثیر دارو یک روز پس از شروع مشخص می شود .

گاهی اوقات مایع گوش میانی تخلیه نمی شود ،  پرده گوش را مسدود می کند و باعث کاهش موقت شنوایی و یا اوتیت میانی همراه افیوژن می شود . باز هم ، این امر غیر معمول نیست و در بسیاری از موارد مصرف دوره ی دیگری از آموکسی سیلین و یا نوع دیگری از آنتی بیوتیک مشکل را برطرف خواهد کرد .

عفونت مکرر گوش می تواند از وجود یک مشکل به شما خبر دهد ، از آنجایی که با کاهش موقت شنوایی در طولانی مدت همراه است . در طول سال های اولیه دوران کودکی ، شنوایی مناسب برای رشد زبان کودک ضروری است . و اگر کودکان کاهش شنوایی قابل توجهی را برای یک دوره زمانی طولانی داشته باشند ، ممکن است در یادگیری زبان مشکلاتی را تجربه کنند .

بر طبق روش سنتی ، کودکانی که عفونت های مکرر گوش و از دست دادن شنوایی به مدت سه ماه یا بیشتر را تجربه می کنند کاندیدای مایرینگوتومی هستند ، مایرینگوتومی یک عمل جراحی است که در طی آن لوله هایی را داخل گوش قرار می دهند تا گوش میانی تمیز نگه داشته شود . با این حال ، با توجه به مطالعات جدید ، پزشکان به طور فزاینده ای امید به حذف این عمل جراحی را دارند .

در مطالعه سال ۱۹۹۴ مشخص شد که در ۲۳ درصد از بیماران مبتلا به عفونت گوش ، لوله های قرار داده شده توسط پزشکان غیر ضروری بوده است . علاوه بر این ، بر طبق یک مطالعه جدید از ۱۸۲ کودک ، که در نشریه ای پزشکی منتشر شد ، مشخص شد که عقب انداختن عمل جراحی به مدت نه ماه  مانع ازتوانایی های زبان کودک نو پا در دراز مدت نشده است. اگر دکتر شما عمل جراحی را برای شما تجویز کرد ، نظر دومی هم شاید لازم باشد .

خطر استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها

قبل از انجام عمل جراحی مایرینگوتومی ، بسیاری از پزشکان یک دوره طولانی مدت مصرف آنتی بیوتیک ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تجویز می کنند . این امر می تواند تعدادی از عفونت های شکل گرفته در بدن کودک را کاهش دهد ، اما در مقابل منجر به گسترش باکتری های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک هم می شود . برای به حداقل رساندن استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها ، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که اگر هیچ نشانه ای از عفونت یا تب در کودک دیده نمی شود و فقط مایع وجود دارد مصرف آنتی بیوتیک ها منع شود .

بعضی از متخصصان اطفال ، با این حال ، به درخواست پدر یا مادر به تجویز آنتی بیوتیک می پردازند حتی زمانی که نیازی به آن نیست ، تنها به دلیل اینکه پدر و مادر انتظار دریافت چنین نسخه ای را دارند . این که شما (متخصص اطفال) به تجویز آنتی بیوتیک ها اگر مصرف آن لازم نیست نپردازید مهم است ، حتی اگر پدر و مادر کودک ناراحت شوند . اگر دکتر برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز کرد ، این  که فرزندتان دوره مصرف آن را کاملا تکمیل کند حیاتی است . به پایان نرساندن دوره مصرف آنتی بیوتیک می تواند زمینه را برای مقاومت در برابر آنتی بیوتیک فراهم سازد .

آتیه غرب

مقالات مرتبط

در هوای خشک چه مشکلاتی برای بینی ایجاد میشود؟ مجاری بینی برای این که به درستی به وظیفه خود عمل کنند، باید همیشه مرطوب باشند. اگر گاهی هوا خشک باشد، معمولا مش...
رینوپلاستی چیست؟ رینوپلاستی در لغت از دو کلمه رینو و پلاستی تشکیل شده است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای اصلاح یا زیبا کردن است. کسانی که می خواهند...