29 دی 1398

ضربان قلب بالا و افزایش خطر مرگ

دسته بندی: بیماری های قلب و عروق نویسنده: ایران درمان بازدید: 1110
ضربان قلب بالا و افزایش خطر مرگ

ضربان قلب بالا خطر مرگ را افزایش می دهد ، حتی در افراد با اندام متناسب

بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله قلب منتشر شد ، افرادی که در حالت استراحت ضربان قلب (پالس) بالایی دارند خطر مرگ در آنها زیاد است حتی اگر آنها از نظر جسمانی متناسب و سالم باشند .

ضربان قلب در حالت استراحت تعداد ضربه در دقیقه است ، هنگامی که فرد به مدت ده دقیقه نشسته و یا دراز کشیده باشد . کسانی که ضربان قلبشان در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است افراد با ضربان طبیعی قلب در نظر گرفته می شوند . ضربان قلب در حالت استراحت یک فرد توسط عوامل زیر تعیین می شود:

  • هورمون در گردش
  • سطح آمادگی جسمانی
  •  سیستم عصبی خودکار

دانشمندان تشخیص دادند افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند معمولا ضربان قلبشان در حالت استراحت پایین است ، با این حال، محققان در این مطالعه تصمیم داشتند این موضوع را که آیا ضربان قلب تاثیری بر بالا بردن خطر نزدیک شدن یک فرد به مرگ ، صرف نظر از سطح آمادگی قلبی عروقی اش دارد یا نه را تعیین کنند .

سلامت حدود  ۳۰۰۰ نفر را به مدت ۱۶ سال تحت نظارت قرار دادند. این مطالعه در طول سالهای ۱۹۷۰ -۱۹۷۱ صورت گرفت تا سلامت قلب و عروق میان سال مرد یکی از شرکتهای کپنهاگ را مورد بررسی قرار دهند.

در سال ۱۹۷۱ ، در مورد سلامت و سبک زندگی همه افراد سوالاتی توسط یک پزشک  پرسیده شد ، از جمله اینکه آیا آنها سیگاری هستند و یا ورزشکار . آنها همچنین تحت معاینه فیزیکی قرار گرفتند .

شرکت کنندگان همچنین آزمایش دوچرخه سواری دادند ، مجموعه ای در سه سطح مختلفی از کارها ، به منظور اینکه کارشناسان آمادگی قلبی عروقی آنها را ارزیابی کنند .

در سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ ، یکی دیگر از چک آپ هایی را که در آن فشار خون، قد، وزن، قند خون و چربی خون اندازه گیری می شد روی کمتر از ۳۰۰۰ داوطلب اصلی انجام گرفت . دانشمندان هم چنین ضربان قلب آنها در حالت استراحت را ثبت کردند (ECG و VO2max).

به منظور یافتن این که کدام یک از این مردان شانزده سال بعد در سال ۲۰۰۱ جان سالم به در برده اند ، تیم تحقیقاتی ثبت ملی دانمارک را بررسی کردند . آنها کشف کردند که نزدیک به ۴ نفر از ۱۰ (۳۹٪، ۱۰۸۲) تن از مردان فوت کرده اند.

محققان توضیح دادند :  "جای تعجب نیست ، فردی که ضربان قلبش در حالت استراحت بالاست ، این مشخصه او  با سطوح پایین تر آمادگی جسمانی ، فشار خون و وزن بالا ، و سطوح بالاتری از چربی خون در حال گردش همراه است . به طور مشابه ، مردانی که بطور منظم فعالیت جسمانی خوبی داشته اند دارای ضربان قلب کم تر در حالت استراحت بودند ."

با این حال،صرف نظر از سطح تناسب اندام فرد ، هرچه ضربان قلب استراحت بیشتر باشد ، خطر مرگ نیز بیشتر خواهد بود.

این تیم در عواملی که به احتمال زیاد روی نتایج تاثیر دارند بررسی انجام داده و متوجه شدند که :

  • ضربان قلب استراحت از بین ۵۱ تا ۸۰ ضربه در دقیقه با ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر مرگ در ارتباط بود
  • ضربان قلب استراحت از بین ۸۱ تا ۹۰ ضربه در دقیقه خطر مرگ دو برابر بود ، در مقایسه با کسانی که ضربان قلبشان در هر دقیقه کمتر بود
  • ضربان قلب استراحت بیش از ۹۰ ضربه در دقیقه خطر مرگ سه برابر بود

به طور کلی هر ۱۰-۲۲ ضربان اضافی در هر دقیقه در ضربان قلب استراحت احتمال مرگ را به میزان ۱۶ درصد افزایش می دهد .

آنها توضیح دادند : "هنگامی که سیگار کشیدن  هم به عوامل دیگر اضافه شود ، مشخص می شود که هر ۱۲ تا ۲۷ ضربان قلب اضافی در هر دقیقه یک فرد سیگاری را ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می دهد ، با افزایش ۱۴ درصدی خطر مرگ برای هر افزایش ۴ تا ۲۴ ضربه در دقیقه برای افراد غیر سیگاری همراه است " .

اگر چه تحقیقات روی ضربان قلب استراحت با هدف تعیین طول عمر معطوف شده بود ، ولی دانشمندان در نیافتند کهضربان قلب بالا تنها نشانه ای از سطوح پایین آمادگی جسمانی است یا خیر .

به گفته محققان :

"ما دریافتیم که صرف نظر از سطح آمادگی جسمانی ، افراد با ضربان قلب بالا  در حالت استراحت بدتر از افراد با ضربان قلب پایین تر هستند . این نشان می دهد که ضربان قلب استراحت بالا نشانگر سلامتی جسمانی ضعیف نیست ، اما یکی از فاکتورهای مخاطره آمیز مستقل به شمار می رود . "

مطالعه قبلی در JAMA نشان داد ، افرادی که ضربان قلب در حال استراحتشان در طول دوره ای ده ساله افزایش می یابد، خطر مرگ زودرس را برای آنها به همراه دارد و در معرض احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی هستند .

آتیه غرب

مقالات مرتبط

ترومبوز سیاهرگ عمقی یا DVT (مخفف عبارت Deep vein thrombosis ) به تشکیل لخته خون در داخل سیاهرگ گفته میشود که معمولا در اعماق پا اتفاق می افتد. هر ساله حدود نیم...
کلسترول ماده مومی شکل و چربی مانندی است که در کبد و سلول های دیگر ساخته می شود . همچنین در برخی مواد غذایی خاص ، مانند محصولات لبنی ، تخم مرغ ، و گوشت یافت می ش...