28 دی 1398

خواص خیار برای سلامتی

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 577
خواص خیار برای سلامتی

چون بخش عمده خیار (cucumber) را آب تشکیل میدهد، این ماده غذایی، کم کالری می باشد به طوری که حتی یک خیار بزرگ حاوی کمتر از 100 کالری می باشد اما سرشار از مواد مغذی است. مصرف خیار به صورت تازه یا ترشی، فواید زیادی برای سلامتی دارد اگر چه ممکن است طعم زیادی نداشته باشد. خیار را میتوانید به سالاد اضافه کنید یا آن را به تنهایی مصرف کنید.

تاریخچه

تصور بر این است که منشا خیار بیش از ده هزار سال پیش، در جنوب آسیا و هند بوده است. بسیاری از انواع خیار و همچنین هندوانه، کدو و کدو سبز از خانواده Cucurbitaceae  هستند که اغلب بر اساس نحوه مصرف، میوه در نظر گرفته میشوند.

تامین آب بدن به روش طبیعی

96 درصد از خیار از آب تشکیل شده است. چون بیش از نیمی از بدن از آب تشکیل شده است، برای عملکرد دستگاههای مختلف بدن آب حیاتی است. کمبود آب میتواند به بی آبی (دهیدراته شدن) منجر بدن شود که این امر میتواند موجب خستگی، سردی و گرفتگی عضلانی شود. آب برای تشکیل بزاق و خنک کردن بدن از طریق تعریق، حیاتی است.

ویتامین ث

خیار سرشار از ویتامین ث است. این ویتامین یکی از انواع آنتی اکسیدانهایی است که از بدن در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت میکنند و خطر انواع سرطانها و بیماریها که ناشی از آسیب سلولی هستند، را کاهش میدهند. ویتامین ث کارهای بسیار مهمی در بدن انجام میدهد از جمله کمک به تولید کلاژن و عملکرد مغز، همچنین به فراوری چربیها در بدن کمک میکند.

ویتامین کا

ویتامین کا نیز مانند ویتامین آ نقش مهمی در استخوان سازی و نیز ساخت بافتهای دیگر بدن ایفا میکند.  ویتامین کا عمدتا مسئول ساخت برخی از پروتئینهای مورد نیاز برای انعقاد خون است. این توانایی انعقاد خون برای افرادی که از اختلالات خونریزی رنج میبرند مهم بوده و احتمال خونریزی آنها پس از جراحت را کاهش میدهد. تقریبا نیمی از محتوای ویتامین کا خیار در پوست آن قرار دارد بنابراین بهتر است پوست خیار را نیز مصرف کنید.

پتاسیم

خیار در هر سهم ( 100 گرم ) حاوی 150 میلی گرم پتاسیم است. این ماده معدنی به عملکرد سوخت و ساز کمک کرده و نقش مهمی در ساخت بافتهای عضلات ایفا میکند. دریافت مقدار کافی پتاسیم برای حفظ فعالتی الکتریکی طبیعی قلب لازم است. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم از شما در مقابل فشار خون بالا محافظت می نماید. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...