27 دی 1398

خطاهای جبران ناپذیر پوستی

دسته بندی: پوست، مو و زیبائی نویسنده: ایران درمان بازدید: 652
خطاهای جبران ناپذیر پوستی

پوست شما بزرگترین ارگان بدنتان است. و شما متأسفانه در مورد این ارگان بزرگ دچار خطاهای بسیاری می شوید. می خواهید از پوستتان نراقبت کنید؟ سطور زیر را مطالعه کنید تا در مورد این ارگان مهم از بدنتان دچار خطا نشوید.

1. زیاد در مقابل نور خورشید قرار نگیرید.

زمانی بود که مردم فکر می کردند هر چه بیشتر بدنشان را در مقابل تابش نور خورشید قرار دهند، برایشان منفعت بیشتری دارد بنابراین پوست بدنشان را به روغن بچه آغشته می کردند و ساعت ها در مقابل نور خورشید دراز می کشیدند تا اصطلاحاً برنزه شوند. اما اکنون سال هاست که متخصصان پوست صراحتاً اعلام می کنند که قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض پرتو خورشید هیچ فایده ای بجز پیری زودرس پوست و فراهم کردن زمینه های ابتلا به سرطان پوست در بر ندارد.

اگر فقط یک راه در دنیا برای حفاظت از پوست وجود داشته باشد، بدون شک آن یک راه پرهیز از قرار گرفتن در معرض نورمستقیم خورشید است. وقتی خورشید به سلول های پوست و بافت های عمقی تر آسیب می رساند، فرد دچار پیری پوست شده و احتمال ابتلا به سرطان پوست در وی افزایش خواهد یافت.

2. در مصرف کرم ضد آفتاب خست به خرج ندهید.

کرم ضد آفتاب قطعاً شما را از آسیب های نور خورشید محافظت نمی کند چون اغلب افراد مقدار لازم برای محافظت را استفاده نمی کنند. متخصصان می گویند حداقل میزان کرم ضد آفتاب مصرفی باید یک انس کرم با SPF سی باشد.

اکثر مردم یک چهارم این میزان را مصرف می کنند. هرچقدر که مصرف می کنید، قطعاً کافی نیست، بنابراین میزان آن را حداقل دو برابر کنید. به علاوه متخصصان پوست اعتقاد دارند کرم ضد آفتاب باید هر دو ساعت یک بار تجدید شود. در این مورد هم اکثریت مردم کوتاهی می کنند.

3. استفاده از محفظه های برنزه سازی اشتباه است.

تصور می کنید استفاده از محفظه های مخصوص برنزه سازی پوست بهتر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است، اشتباه می کنید.

محفظه های برنزه سازی رگباری از اشعه های متمرکز فرابنفش را به سوی پوست شما ارسال می کند.  چیزی که هم باعث پیری پوست می شود و هم احتمال ابتلا به سرطان ملانومای پوست را افزایش می دهد.

4. سیگار نکشید!

اگر ریسک سرطان ریه، امفیزم، بیماری های قلبی و حمله قلبی برای اینکه شما را از سیگار کشیدن منصرف کنند کفایت نمی کنند، شاید چین و چروک های پوستی بتوانند در تصمیمتان تغییری ایجاد نمایند!

مطالعات متعدد بسیاری نشان داده اند که مصرف سیگار تا حد بسیار زیادی موجب پیری پوست می شود. یعنی سیگار بخش زیادی از وظیفه خورشید را در این راستا انجام می دهد! با این تفاوت که این کار را از درون انجام می دهد. سیگار موجب می شود پوست ضعیف و خسته شود. سیگار کشیدن حتی موجب زردی پوست همی می شود. در تولید خون ایجاد اختلال کرده و بهبود زخم را نیز دچار اشکال می کند.

5. استفاده نادرست از پاک کننده های پوست (کلینزرها)

یکی از اشتباهات بزرگی که افراد در مورد پوست صورت خود مرتکب می شوند، استفاده از صابون های قوی مخصوص بدن برای شستشوی صورت است. برای پاک کردن پوست صورت فقط باید از پاک کننده های ملایم استفاده کرد.

در صورتی که روی صورتتان جوش دارید حتماً از پاک کننده های فاقد چربی استفاده کنید. افرادی هم که دارای پوست خشک هستند باید پس از شستشوی صورت حتماً از یک نوع لوسیون که ترجیحاً حاوی کرم ضد آفتاب می باشد استفاده کنند.

6. لایه برداری اشتباه است!

شستن صورت ایده خوبی است، اما لایه برداری کار اشتباهی است.

لایه برداری پوست می تواند آسیب زیادی به آن وارد نماید. خیلی اوقات افرادی که دچار آکنه هستند گمان می کنند اگر چوست خود را لایه برداری کنند بهبود می یابند. اما واقعیت این است که این کار آکنه را تشدید می کند.

با پوست خود با ملایمت رفتار کنید. پوست خود را با یک پاک کننده ملایم و با حرکت دورانی نوک انگشتانتان بشویید.

7. در آوردن و دستکاری جوش ها اشتباه است.

هر وقت به درآوردن جوش هایتان ترغیب می شوید با خودتان مبارزه کنید. دستکاری جوش ها آن ها را بدتر می کند. بهترین کار این است که جوش هایتان را به حال خود بگذارید.

8. استرستان را کم کنید.

استرس شما خود را رو پوست صورتتان نمایش می دهد. دلایل این امر به خوبی معلوم نیست اما واضح است که استرس مشکلات پوستی را تشدید می کند.

9. کار را به کاردان بسپارید!

اگر قرار است از محصولات آرایشی و بهداشتی یا روندهای جوان سازی پوست استفاده کنید، باید حتماً با مشورت متخصص اقدام کنید. اگر نداسته و بدون اطلاع دست به کاری بزنید ممکن است حتی باعث آسیب های غیرقابل جبرانی به پوست خودتان بشوید.

10. پرخوری ممنوع!

قبل از اینکه یک قاشق دیگر بخورید، به این فکر کنید که با خوردن بیشتر اضافه وزن پیدا می کنید، وقتی چاق می شوید پوسستتان باید کش بیاید. آن وقت حتی اگر لاغر هم بشوید پوستی شل و افتاده خواهید داشت. و /ان وقت شاید حتی مجبور شوید پوستتان را به دست جراح بسپارید.

11.  خواب کافی را فراموش نکنید

بیشتر افراد امروزه هفت تا نه ساعت خواب مفید شبانه را از دست می دهند. خستگی و بی خوابی دلیل اصلی رنگ پریدگی و ورم زیر چشم است. پوست شما در مواقعی که شما در خواب هستید جوان سازی می کند. پس خواب کافی را فراموش نکنید.

12.  علائم هشدار دهنده را نادیده نگیرید.

تغییر شکل خال های گوشتی یکی از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان پوست است. مراجعه زود هنگام به پزشک امکان درمان را پیش از آن که دیر شود به شما خواهد داد. سعی کنید ماهی یک بار سر تا پای پوست بدنتان را در یک آینه قدی بررسی کنید. به دنبال تغییر شکل، رنگ و اندازه خال های گوشتی باشید. به خال های جدید هم توجه کنید. اگر موردی یافتید و یا اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان پوست را دارید سریعاً به متخصص مراجعه کرده و تحت بررسی های دقیق قرار بگیرید.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

رشد مجدد مو یکی از شایعترین عوارض استفاده از لیزر در حذف موهای زائد، رشد مجدد مو در ناحیه درمان است. اگر چه از لیزر درمانی جهت از بین بردن موهای زائد، به عنو...
طاق باز بخوابید خوابیدن در وضعیت های خاص به ایجاد "خطوط خواب" منتهی می شود، یعنی خطوطی که بر روی سطوح بالایی پوست ایجاد می شوند و پس از بیدار شدن ن...