21 تیر 1399

بدترین غذاها برای فیبروئید رحم

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 821
بدترین غذاها برای فیبروئید رحم

طبق گزارش موسسه ملی سلامت امریکا نیمی از زنان در دوران یائسگی فیبروئید رحم دارند. فیبروئید تومور غیر سرطانی است که در رحم رشد میکند و اندازه آن بسیار کوچک تا بسیار بزرگ (به طور کامل رحم را میگیرد)، میتواند باشد. توری هادسون دکتر طبیعی درمانگر میگوید به ندرت درمانهای جایگزین مانند رژیم غذایی میتوانند فیبروئید را کوچک کنند اما ممکن است علائمی مانند شدت قاعدگی یا طولانی بودن آن، کرامپ، نزدیکی دردناک و تکرر ادرار را کاهش دهند.

 

چربی های اشباع

رژیم غذایی دارای ارزش غذایی کم و کالری زیاد منجر به چاقی میشود و چاقی یکی از فاکتورهای زمینه ساز فیبروید است. همچنین چاقی حذف استروژن از بدن را کند میکند و این امر نیز به نوبه خود منجر به تشکیل فیبروئید میشود. رژیم غذایی پر چرب به خصوص غذاهای مملو از چربیهای اشباع برای زنان مبتلا به فیبروئید، بالقوه مشکل ساز است. دو منبع غذایی پر از چربیهای اشباع و پر مصرف عبارتند از پیتزا و پنیر پرچرب. به علاوه تحقیقات ارتباط بین فیبروئید و مصرف گوشت قرمز و گوشتهای فراوری شده را نشان داده اند.

 

غذاهای با شاخص گلیسمی بالا

غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند میتوانند به رشد فیبروئید کمک کنند. شاخص گلیسمی نشان میدهد غذاهای حاوی کربوهیدرات با چه سرعتی قند خون را بالا میبرند. مطالعه ای که در سال 2010 در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، نشان داد شاخص گلیسمی بالا خطر فیبروئید را بالا میبرد. در زنانی که غذاهای با شاخص گلیسمی بالای 70 مصرف میکنند، خطر فیبروئید بالا در نظر گرفته میشود. سیب زمینی پخته یکی از غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (111) است. بسیاری از محصولات غذایی تصفیه شده مانند نانهایی که از آرد سفید تهیه میشوند و غذاهای نانی شیرین شاخص گلیسمی بالایی دارند و به سرعت به گلوکز تبدیل شده قند خون را بالا میبرند. نان باگت، غلات صبحانه و برنج سفید نیز شاخص گلیسمی بالای 89 دارند که زنان مبتلا به فیبروئید باید از آنها اجتناب کنند.

 

بدترین نوشیدنی ها

مواد شیمیایی موجود در الکل و کافئین نیز برای زنان مبتلا به فیبروئید، مشکل ساز هستند. کبد استروژن را فراوری میکند بنابراین بدن میتواند آن را خارج سازد اما کافئین و الکل میتوانند بر کبد فشار وارد کرده و کارایی آن را کاهش دهند. مطالعه ای که در سال 2009 در British Journal of Nutrition منتشر شد همبستگی مثبت (رابطه مستقیم) بین مصرف زیاد الکل و خطر فیبروئید در زنان ژاپنی را نشان داد. متخصص تغذیه مارگارت مرتیم میگوید زنانی که فیبروئید دارند، از مصرف نوشیدنیهای حاوی کافئین و الکل مانند قهوه اجتناب کنند.

 

ملاحظات دیگر

بر خلاف باور عمومی، سویا فیبروئید ایجاد نمیکند و در واقع ممکن است به پیشگیری از آن نیز کمک کند. به علاوه در حالی که زنانی که فیبروئید دارند، از غذاهای مطرح شده اجتناب میکنند، باید غذاهای مغذی را نیز به رژیم غذایی خود بیفزایند از جمله مقدار زیادی سبزیجات تازه. سبزیجات خانواده کلم مانند بروکلی و کلم پیچ حاوی ترکیباتی هستند که سوخت و ساز استروژن توسط بدن را بهبود میبخشد. به جای غلات تصفیه شده، غلات کامل مانند برنج قهوه ای و نانهای سبوس دار مصرف کنید که سرشار از ویتامینهای گروه ب هستند که به فراوری استروژن کمک میکنند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...